Pages

July 16, 2011

MACAM MANA HENDAK DAPATKAN SUSU IBU DENGAN BANYAK

Bila lihat gambar ini, pasti ramai ibu2 diluar sana yang teruja.

Ini ialah hasil perahan susu ibu kepada Aiman dan Thoriq....Puan Hanisah Salleh.

Bila melihat hasilnya soalan yang lazimnya orang tanya....

" Wah banyaknya. Makan apa boleh dapat banyak ni?"

Pada sesetengah  ibu baru yang belum faham konsep penyusuan, mereka mengandaikan susuibu itu banyak seperti air paip ...terus mencurah-curah begitu sahaja dengan melalui pemakanan.

Si ibu yang makan seperti orang lain juga akan menjawab..."saya makan macam biasa sama macam kalian juga cuma saya amalkan makan vitamin."

Maka si ibu baru tadi pun terus membeli apa jua jenis vitamin si ibu ini makan tanpa banyak tanya. Tapi selepas 4 minggu makan, hasil susunya masih sama. Maka si ibu baru ini terus menyalahkan produk vitamin tersebut dengan mengatakan produk ini tidak bagus dan tidak berkesan. Walhal puncanya adalah si ibu baru ini tidak bertanya dengan selanjutnya.............


Sepatutnya soalan yang seharusnya ditanya :

" Wah banyaknya. Bagaimana nak dapat hasil sebegini ya?"

Jawapan yang tepat yang perlu diberi ialah :

1. Saya membuat perahan dengan konsisten terutama bila anak saya tidur dan tidak menyusu secara langsung dari saya. 
2. Jika saya sibuk ditempat kerja, maka saya akan "counter back" dengan power pumping.
3. Saya menjaga pemakanan dan minuman saya...ditambah saya ambil vitamin demi memastikan kesihatan saya ditahap optimum dan saya dapat meneruskan penyusuan dengan baik.
4. Saya memastikan pengisian rohani supaya saya dapat mengatasi apa jua tekanan yang saya lalui;
5. Istiqamah

*Tidak dinafikan pengambilan supplement yang mengandungi protien dan kalsium membantu penghasilan susuibu dengan cepat dengan syarat si ibu kerap mengosongkan payudara melalui menyusu secara langsung atau sesi perahan yang konsisten. Ini kerana komposisi besar dalam susuibu ialah protien dan kalsium selain zat-zat lain untuk melengkapkan pembesaran dan pertumbuhan anak.




NAMUN , VITAMIN TIDAK BANYAKKAN SUSU. Makan mana-mana pihak yang cuba manupulasi kenyataan saya, saya berdoa moga ALLAH berikan taufik hidayah untuk golongan ini sebelum berkata-kata.

Rata-rata manusia hari ini hanya makan untuk dua sebab :
1. untuk memastikan perut kenyang
2. yang menjimatkan



Rata-rata kita hanya pentingnya kualiti makanan dan taraf kesihatan bila diuji dengan penyakit. Waktu ini supplement yang mahal pun menjadi murah. Berapa ramai yang amalkan pemakanan yang mengikut piramid pemakanan serta menyediakan sekurang-kurangnya sepotong buah dalam menu harian? Jika anda tergolong dalam golongan yang sangat prihatin atas kesihatan, tahniah, kerana anda tergolong dalam manusia yang beringat tentang 5 perkara sebelum tibanya 5 perkara itu.


Ini pengalaman saya sendiri yang amalkan vitamin sejak mengandung, menyusukan anak dan sehingga ke hari ini...saya makan untuk tujuan kesihatan. Walaubagaimanapun sepanjang menjayakan penyusuan, vitamin membantu saya tidak keletihan terutama bila pulang kerja, saya masih mampu melaksanakan tugas dan rutin harian saya, menjalankan tanggungjawab sebagai isteri kepada suami, anak saya tidur lena kerana kekenyangan dengan susuibu dan tidak banyak karenah. Memang susu lebih pekat dari biasa (beza jika terlupa / tertinggal  makan vitamin)...so ianya sebagai satu hasil yang saya lalui sendiri. Apa yang ibu2 dah lalui itulah kenyataan dan tidak dapat diubah. Namun setiap orang mempunyai pengalaman yang berbeza.


Apapun sekali lagi : VITAMIN TIDAK BANYAKKAN SUSU. Ia hanya membantu si ibu sihat dan terus dapat membekalkan susuibu dengan lebih BAIK dari banyak sudut. Sesiapa yang dah lalui mereka akan tahu apa yang saya maksudkan :)



crdit


BERMINAT? ? Nak order boleh email nr_yu86@yahoo.com atau nhmi2011@gmail.com or sms ke 019-3789778 DAN JANGAN LUPA UNTUK  KONSULTASI PERCUMA.

No comments:

Post a Comment

SILA LER COMMENT YERK DEAR BLOGGER'S... I LOVE YOU